Derzhprom-Ensemble am Platz der Freiheit in Kharkiv bei Nacht, © Foto: Ben Buschfeld, 2017

TRIENNALE DER MODERNE 2022
Special-Focus – Moderne in der Ukraine
5-teilige Ausstellung: MODERN ROOTS AND HERITAGE OF KHARKIV AND LVIV

Die Ausstellung zeigt die Bauten und Zusammenhänge der Moderne in Kharkiv und Lviv von der Zwischenkriegszeit bis zur Postmoderne, bestehend aus einem Zyklus von fünf Ausstellungsteilen bzw. Kapiteln. Anhand von heutigen Fotoserien von drei Fotograf*innen sowie unterschiedlichen inhaltlichen Schwerpunkten zu Forschungsständen, baukulturellen und historischen Kontexten und Protagonist*innen werden, entsteht ein vielfältiger zeitgenössischer bis aktueller Einblick. Die fünf Ausstellungsteile, die aufbauend auf den Arbeiten mit vier Partner*Innen aus der Ukraine und einem Partner aus Polen konzipiert und realisiert werden, werden als eine zusammenhängende Ausstellung im Wechsel gezeigt. Die Objekte sind eine Zusammenstellung aus aktuell vor Ort aufgenommenen Fotoarbeiten, Objekten aus Sammlungen, aus neu konzipierten Inhalten und Wiederaufnahmen aus bestehenden Ausstellungen mit Fotografien, Plandarstellungen, Grafiken und Modellen. Wobei die fotografischen Arbeiten einen besonderen Stellenwert einnehmen und einen starken visuellen Eindruck hinterlassen.

Damit geben die Ausstellungsteile einen Ein- und Überblick aus der Baugeschichte und der aktuellen Situation zu den Wurzeln und dem Erbe der Moderne in der Ukraine. Die Städte Kharkiv und Lviv stehen dafür exemplarisch und nicht nur für den baukulturellen Bestand der Moderne in der Ukraine, sondern auch für die unterschiedlichen Akteur*innen und ihre Arbeit im gegenwärtigen Umgang mit dem Erbe, dessen Geschichte und Zukunft.
Ergänzend zu den Ausstellungsinhalten werden aktuelle Entwicklungsstände von digitalen Medien-Projekten aus Kharkiv und Lviv vorgestellt, zur Erfassung, Kartierung und webbasierten Vermittlung von Baubestand, Geschichte und gegenwärtiger Situation des modernen Bauerbes, in Form von interaktiven Anwendungen bzw. Online-Maps, die ebenso vor Ort während der Ausstellung zur Nutzung angeboten werden.

Ausstellungsinhalte: Centre for Urban History (CUH), Lviv – Myroslava Liakhovych (Fotografie / ETH Zurich – Institute for History and Theory of Architecture); International Cultural Centre (ICC), Krakow in Kooperation mit Museum of Architecture in Wrocław (MAW) – Michal Wisniewski (ICC), Żanna Komar (ICC) und Paweł Mazur (Fotografie); Lviv Polytechnic National University – Bohdan CherkesYulia Bohdanova und Igor KopyliakSvitlana Smolenska (assoziierter Forscherin an der Kharkiv School of Architecture, der Technischen Universität Berlin und der Hochschule OWL); Urban Forms Center (UFC), Kharkiv – Ievgeniia Gubkina und Pavlo Dorogoy (Fotografie)

Die Ausstellung bzw die fünf Kapitel sind so konzipiert, dass diese mit nachhaltiger Perspektive einzeln oder ebenso zusammen gezeigt werden können.

The Derzhprom ensemble at night at the Freedom Square, Kharkiv, © Foto: Ben Buschfeld, 2017

TRIENNIAL OF MODERNISM 2022
Special-Focus – Modernism in Ukraine
5-part exhibition: MODERN ROOTS AND HERITAGE OF KHARKIV AND LVIV

The exhibition shows the buildings and contexts of Modernism in Kharkiv and Lviv from the interwar period to postmodernism, consisting of a cycle of five exhibition parts or chapters. With the help of today’s photo series by three photographers as well as different thematic focuses on the state of research, architectural and historical contexts and protagonists, a diverse contemporary to current insight is created. The five exhibition sections, which will be conceived and realised on the basis of the work with four partners from Ukraine and one from Poland, will be shown alternately as a coherent exhibition. The objects are a compilation of photographic works currently taken on site, objects from collections, newly conceived contents and revivals from existing exhibitions with photographs, plan representations, graphics and models. The photographic works take on a special significance and leave a strong visual impression.

The exhibition sections thus provide an insight and overview from the history of building and the current situation to the roots and heritage of Modernism in Ukraine. The cities of Kharkiv and Lviv are exemplary not only for the architectural heritage of Modernism in Ukraine, but also for the different actors and their work in the current handling of the heritage, its history and future.
In addition to the contents of the exhibition, the current state of development of digital media projects from Kharkiv and Lviv will be presented, for the recording, mapping and web-based communication of the building stock, history and current situation of modern building heritage, in the form of interactive applications or online maps, which will also be offered for use on site during the exhibition.

Exhibition content: Centre for Urban History (CUH), Lviv – Myroslava Liakhovych (photography / ETH Zurich – Institute for History and Theory of Architecture); International Cultural Centre (ICC), Krakow in cooperation with Museum of Architecture in Wrocław (MAW) – Michal Wisniewski (ICC), Żanna Komar (ICC) and Pawel Mazur (photography); Lviv Polytechnic National University – Bohdan CherkesYulia Bohdanova and Igor KopyliakSvitlana Smolenska (associated researcher at the Kharkiv School of Architecture, the Technical University of Berlin and the OWL University of Applied Sciences); Urban Forms Center (UFC), Kharkiv – Ievgeniia Gubkina and Pavlo Dorogoy (photography).

The exhibition, all the five chapters, are conceived in such a way that they can be shown individually or equally together with a sustainable perspective.